ÜSTÜN YETENEKLİ BİR TÜRK KADIN SANATÇI: SUNA KAN


Özet Görüntüleme: 457 / PDF İndirme: 154

Yazarlar

  • Nisa Gökden KAYA Hitit Üniversitesi
  • Hüseyin MERTOL Gaziosmanpaşa Üniversitesi

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7472526

Özet

Üstün yetenekliler; zeka, yaratıcılık, sanat, liderlik kapasitesi, motivasyon veya özel akademik alanlarda, yaşıtlarına göre yüksek düzeyde performans gösterdiği uzmanlar tarafından belirlenmiş olan bireylerdir. Üstün yetenekliler toplumun yaklaşık olarak %2’lik bir kesimini oluşturdukları için, yeteneklerine uygun şekilde eğitim almaları büyük önem taşımaktadır. Osmanlı Devleti dönemindeki Enderun Mektebi, dünyada üstün yeteneklilere yönelik ilk sistemli eğitim kurumu olarak kabul edilmektedir. Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucusu Gazi Mustafa Kemal Atatürk, çağdaş Türkiye’nin temellerini atarken üstün yetenekli kişilerin eğitimine de önem vermiştir. 1923 – 1938 yılları arasında seçilmiş 925 öğrenci başta Almanya olmak üzere Fransa, Belçika, Amerika Birleşik Devletleri, İsviçre, İngiltere gibi gelişmiş ülkelere üniversite eğitimi için gönderilmiştir. O dönemde Türkiye’de müzik alanında olağanüstü yetenekli çocuklara uygun okul ve eğitimciler olmaması nedeniyle,  7 Temmuz 1948 tarihinde çıkartılan 5245 sayılı kanun ile müzik alanında üstün yetenekli olan Suna Kan ve İdil Biret, yeteneklerine uygun şekilde eğitim almaları için Fransa’ya Paris Konservatuarı’na gönderilmiştir. Babası da Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrasında keman sanatçı olan Suna Kan’ın müzik alanındaki üstün yeteneği henüz beş yaşında iken keşfedilmiştir. Birinci olarak kazandığı Paris Konservatuarı’ndan birincilikle mezun olmuştur. Eğitiminin ardından Türkiye’ye dönerek 1958 yılında Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrasında keman solisti olmuştur. Bu araştırmada, dünya çapında başarılara imza atmış, Türkiye’nin tüm şehirlerinde konserler vererek kendisine özel bir eğitim almasını sağlayan ülkesine borcunu ödemiş, üstün yetenekli bir Türk kadın sanatçı olan Suna Kan konu edilmiştir.  

Referanslar

Akkutay, Ü. (1984). Enderun Mektebi. Ankara: Gazi Eğitim Fakültesi Yayınları No:4.

Alpaslan, E., Gökdemir, T., (2019). Cumhuriyetin İlk Yıllarında Müzik Alanında Yurt Dışına Gönderilen Öğrenciler ve Çağdaş Türk Müziğine Etkileri: İdil Biret ve Suna Kan Örneği, Asia Minor Studies, Cilt 7 Sayı 2, 282-298.

Ataman, A. (2005). Üstün zekâlı ve üstün yetenekli çocuklar. A. Ataman (Ed.), Özel eğitime giriş içinde (s. 173-195). Ankara: Gündüz.

Bilgiç, N., & Ataman, A. (2020). Evaluation of the National Education Council’s decisions regarding the education of gifted and talented students. Talent, 10(1), 62-78. DOI: https://doi.org/10.46893/talent.758443

Çetinkaya, Ç. & Döner, İ. (2012). Türkiye’de Üstün Yeteneklilere Tanınan Hakların İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 2 (3), 7-20. https://dergipark.org.tr/en/pub/suje/issue/20631/219951

Çiloğlu, S.; Çevik Kılıç, D. B. (2022). Bilim Ve Sanat Merkezleri’nde (BİLSEM) Öğrenim Görmekte Olan Müzik Birimi Öğrencilerinin Yaşadıkları Sorunların İncelenmesi. O. Zahal ve ve H. Taş (Eds.) Eğitimde Güncel Araştırmalar içinde (s. 131-142). Ankara: Gece.

Enç, M. (2005). Üstün Beyin Gücü. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.

https://w3.sdu.edu.tr/SDU_Files/kitaplar/suna-kan-fahri-doktora-toreni.pdf

İçke, A. (2015). Atatürk dönemi yurt dışı eğitimi. Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.

İdil Biret Ve Suna Kan'ın Yabancı Memleketlere Müzik Tahsiline Gönderilmesine Dair Kanun, (1948). Resmi Gazete, Sayı:6955.

İlyas, A. (2017). Cumhuriyet’in ideal toplum yetiştirme yolu: 5245 Sayılı Harika Çocuk Yasası. Türk İslâm Medeniyeti Akademik Araştırmalar Dergisi, 12(23), 165–180.

Kahramankaptan, Ş. (1998). İsmet İnönü ve hârika çocuklar İdil Biret-Suna Kan, Ümit yayıncılık, Ankara.

Levent, F. ve Kansu-Çelik, F. (2017). Sanat alanında üstün yetenekli çocukların eğitiminin devlet tarafından desteklenmesine ilişkin sanatçıların görüşleri. Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi, 7(2), 65-86.

Özbay, Y. & Palancı, M. (2013). Üstün Yetenekli çocuk ve ergenlerin psikososyal özellikleri, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 89-108.

Renda, Ş. T. (2016). Türkiye’de uluslararası düzeyde tanınan keman solistlerinin eğitim geçmişleri ve yorumculuk yöntemlerinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Renzulli, J. S. (1986). The three ring conception of giftedness: A developmental model for creative productivity. Cambridge: University of Cambridge.

Sezginsoy, B. & Güven, E. (2010). Piyano ve keman alanında iki harika çocuk: İdil Biret-Suna Kan (görüş ve önerileri), İlköğretim Online Dergisi 9(1), 128-135.

Simit, M. E. (2019). Kapatılış Sürecinde Enderun-ı Hümayun ve Enderun Mektebi. Vakanüvis- Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi. 4 (4), 318-353.

Tunçdemir, İ. (1996). Çoksesli Müzik Alanındaki Kadın Devlet Sanatçılarımız. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.

Tunçdemir, İ. (2008). Çoksesli müzikte harika çocuk kanunun Türk müzik kültürüne etkisi. İdil Biret-Suna Kan örneği. Millî Eğitim Dergisi, 36(177), 8-26.

İndir

Yayınlanmış

2022-12-22

Nasıl Atıf Yapılır

KAYA, N. G., & MERTOL, H. (2022). ÜSTÜN YETENEKLİ BİR TÜRK KADIN SANATÇI: SUNA KAN. Türk Dünyası Kadın Araştırmaları Dergisi, 1(1), 41–48. https://doi.org/10.5281/zenodo.7472526