A GIFTED TURKISH WOMEN ARTIST: SUNA KAN
Abstract views: 526 / PDF downloads: 164
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.7472526Abstract
The gifted are individuals who have been determined by experts to perform at a higher level than their peers in intelligence, creativity, art, leadership capacity, motivation or special academic fields. Since gifted people constitute approximately 2% of the society, it is of great importance that they receive education in accordance with their abilities. Enderun School in the Ottoman Empire period is accepted as the first systematic educational institution in the world for gifted students. The founder of the Turkish Republic, Gazi Mustafa Kemal Atatürk, while laying the foundations of modern Turkey, also gave importance to the education of gifted people. Between 1923 and 1938, 925 selected students were sent to developed countries such as Germany, France, Belgium, the United States, Switzerland and England for university education. Due to the lack of schools and educators suitable for children with extraordinary talents in the field of music at that time, Suna Kan and İdil Biret, who were gifted in the field of music, went to France to the Paris Conservatory to receive education in accordance with their talents, with the law no. 5245 enacted on July 7, 1948. has been sent. Suna Kan, whose father was also a violinist in the Presidential Symphony Orchestra, was discovered when she was only five years old. She graduated from the Paris Conservatory, which she won first, with the first place. After her education, she returned to Turkey and became a violin soloist in the Presidential Symphony Orchestra in 1958. The subject of this research is Suna Kan, a gifted Turkish female artist who has achieved worldwide success and paid her debt to her country, which gave her concerts in all cities of Turkey and provided her with a special education.
References
Akkutay, Ü. (1984). Enderun Mektebi. Ankara: Gazi Eğitim Fakültesi Yayınları No:4.
Alpaslan, E., Gökdemir, T., (2019). Cumhuriyetin İlk Yıllarında Müzik Alanında Yurt Dışına Gönderilen Öğrenciler ve Çağdaş Türk Müziğine Etkileri: İdil Biret ve Suna Kan Örneği, Asia Minor Studies, Cilt 7 Sayı 2, 282-298.
Ataman, A. (2005). Üstün zekâlı ve üstün yetenekli çocuklar. A. Ataman (Ed.), Özel eğitime giriş içinde (s. 173-195). Ankara: Gündüz.
Bilgiç, N., & Ataman, A. (2020). Evaluation of the National Education Council’s decisions regarding the education of gifted and talented students. Talent, 10(1), 62-78. DOI: https://doi.org/10.46893/talent.758443
Çetinkaya, Ç. & Döner, İ. (2012). Türkiye’de Üstün Yeteneklilere Tanınan Hakların İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 2 (3), 7-20. https://dergipark.org.tr/en/pub/suje/issue/20631/219951
Çiloğlu, S.; Çevik Kılıç, D. B. (2022). Bilim Ve Sanat Merkezleri’nde (BİLSEM) Öğrenim Görmekte Olan Müzik Birimi Öğrencilerinin Yaşadıkları Sorunların İncelenmesi. O. Zahal ve ve H. Taş (Eds.) Eğitimde Güncel Araştırmalar içinde (s. 131-142). Ankara: Gece.
Enç, M. (2005). Üstün Beyin Gücü. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
https://w3.sdu.edu.tr/SDU_Files/kitaplar/suna-kan-fahri-doktora-toreni.pdf
İçke, A. (2015). Atatürk dönemi yurt dışı eğitimi. Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
İdil Biret Ve Suna Kan'ın Yabancı Memleketlere Müzik Tahsiline Gönderilmesine Dair Kanun, (1948). Resmi Gazete, Sayı:6955.
İlyas, A. (2017). Cumhuriyet’in ideal toplum yetiştirme yolu: 5245 Sayılı Harika Çocuk Yasası. Türk İslâm Medeniyeti Akademik Araştırmalar Dergisi, 12(23), 165–180.
Kahramankaptan, Ş. (1998). İsmet İnönü ve hârika çocuklar İdil Biret-Suna Kan, Ümit yayıncılık, Ankara.
Levent, F. ve Kansu-Çelik, F. (2017). Sanat alanında üstün yetenekli çocukların eğitiminin devlet tarafından desteklenmesine ilişkin sanatçıların görüşleri. Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi, 7(2), 65-86.
Özbay, Y. & Palancı, M. (2013). Üstün Yetenekli çocuk ve ergenlerin psikososyal özellikleri, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 89-108.
Renda, Ş. T. (2016). Türkiye’de uluslararası düzeyde tanınan keman solistlerinin eğitim geçmişleri ve yorumculuk yöntemlerinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Renzulli, J. S. (1986). The three ring conception of giftedness: A developmental model for creative productivity. Cambridge: University of Cambridge.
Sezginsoy, B. & Güven, E. (2010). Piyano ve keman alanında iki harika çocuk: İdil Biret-Suna Kan (görüş ve önerileri), İlköğretim Online Dergisi 9(1), 128-135.
Simit, M. E. (2019). Kapatılış Sürecinde Enderun-ı Hümayun ve Enderun Mektebi. Vakanüvis- Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi. 4 (4), 318-353.
Tunçdemir, İ. (1996). Çoksesli Müzik Alanındaki Kadın Devlet Sanatçılarımız. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Tunçdemir, İ. (2008). Çoksesli müzikte harika çocuk kanunun Türk müzik kültürüne etkisi. İdil Biret-Suna Kan örneği. Millî Eğitim Dergisi, 36(177), 8-26.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Turkic World Women Studies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.