EVIL REPRESENTATIONS OF WOMEN IN MYTHOLOGY: REFLECTIONS OF GENDER STEREOTYPES


Abstract views: 480 / PDF downloads: 230

Authors

  • Deniz GÜÇLÜ Kocaeli Üniversitesi

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10850829

Keywords:

Woman, Mythology, Gender Inequality, History

Abstract

Mythological stories are one of the important elements that shape the collective consciousness of cultures and societies. However, the fact that female characters are often depicted in a more malevolent manner than men in these mythologies has a profound impact on the mythological legacy of gender stereotypes. "Women are bad" motifs, which are frequently encountered in mythological texts, are repeated in many cultures, especially in Greek, Roman, Northern European and Indian mythologies. Characters such as Al Karısı, Medusa, Circe, Lilith, Kali and Hel are examples of women being depicted as dangerous, deceitful or sinful in mythological stories. He is even represented in the stories as a murderer who kills his children. The creation story of Pandora, the first woman in Greek mythology, reveals stereotypes that tend to represent women's weakness, cunning, or sinfulness in mythology. These representations played a role in shaping and reinforcing the role of women in society. Mythological stories tend to reflect the social norms and values ​​of that period. Depicting women as evil strengthened the gender roles of that period and limited the position of women in society. These stereotypes, as a legacy originating from mythology, also affect the general perspectives of societies.

Our study aims to examine the malevolent tendencies of female characters in mythological stories of different cultures and to reveal how these representations are associated with social norms and values.

References

Artun, E. (2014). Ansiklopedik Halkbilimi/Halk Edebiyatı Sözlüğü, Karahan Kitabevi, Adana.

Arık, Ş. (2006). “Osmanlı Döneminde Bir Cadı Avı ve Türk Romanında Cadı Kavramı”, Akademik Araştırmalar Dergisi, 2006, sayı 29, s. 139-154.

Bayat, F. (2007). Türk Mitolojik Sistemi 2, Ötüken Neşriyat, İstanbul.

Beyaz, D. (2016). “Türk Mitolojisinin Kötü Dişisi: Al Karısı”. Geçmişten Günümüze Şehir ve Kadın, 1199-1204.

Beyaz, D. (2018). Türk halk kültüründe Cinler (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Kocaeli.

Black, J. ve Green, A. (2003). Mezopotamya Mitolojisi – Tanrılar, İfritleri Semboller-, Aram Yayıncılık, İstanbul.

Boratav, P.N. (2013). 100 Soruda Türk Folkloru (İnanışlar, Töre ve Törenler, Oyunlar), Bilgesu Yayınları, Ankara.

Crow, W.B. (2002). Büyünün, Cadılığın ve Okültizmin Tarihi, Dharma Yayınları, İstanbul.

Çevirme, H. ve Sayan, A. (2005). “Alkarısı İnanmaları ve Bilim”, Milli Folklor, 2005, 65, s. 67-72.

Dallapiccola, A.L. (2013). Hint Mitleri, Phoenix Yayınevi, Ankara.

Daniels, M. (2014). Bir Nefeste Dünya Mitolojisi, Maya Kitap, İstanbul.

Diniz, Y.Ö. (2017). Evliya Çelebi’nin Acayip ve Garip Dünyası, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.

Duvarcı, A. (2005). “Türklerde Tabiat Üstü Varlıklar ve Bunlarla İlgili Kabuller, İnanmalar, Uygulamalar”, Bilig, Kış /2005, 32, s. 125-144.

Eliade, M. (2016). Mitlerin Özellikleri, Alfa Yayınları, İstanbul.

Ehzenreich, B. ve English, D. (1992). Cadılar, Büyücüler ve Hemşireler. Kavram Yayınları, İstanbul.

Emmanuel, R. (1995). Hint, Yunan ve Mısır Mitolojilerinde Gizemli Bilgilerin Kaynakları, Ruh ve Madde Yayınları, İstanbul.

Erbil, P. (2015). Kibele’den Pandora’ya Kadının Tarihsel Yenilgisi, Arkadaş Yayınevi, Ankara.

Erhat, A. (1997). Mitoloji Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul.

Frazer, J.G. (2004). Altın Dal – Dinin ve Folklorun Kökleri, Payel Yayınevi, İstanbul.

Graves, R. (2010). Yunan Mitleri, Say Yayınları, İstanbul.

Grimal, P. (1997). Mitoloji Sözlüğü, Sosyal Yayınları, İstanbul.

Güçlü, D. (2023). “After Troia Fall: A Look at the Fate of the Women Mentioned in the Iliad”. International Congress On Turkic And World Women (206-219). Astana, Kazakhstan.

Güçlü, D. (2023). “Mitoloji ve Gastronomi”. Gastrodiplomasiye Dair Seçki Yazılar I (99-114), Detay Yayıncılık, Ankara.

Hamilton, E. (2016). Edith Hamilton, Mitologya, Varlık, 2016, İstanbul.

Hansen, W. (2017). Yunan ve Roma Mitolojisi, Say Yayınları, İstanbul.

Holland, J. (2016). Mizojini – Dünyanın En Eski Önyargısı Kadından Nefretin Evrensel Tarihi-, İmge Kitabevi, Ankara.

Kaya, K. (1997). Hint Mitolojisi Sözlüğü, İmge Kitabevi, Ankara.

Kieckhefer, R. (2022). Ortaçağda Büyü, Alfa Yayınları, İstanbul.

Küçük, A. (2011). “Doğu Karadeniz Yöresi Doğum Sonrası İnanış ve Uygulamalarında Cadı/Obur”, Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, S. 12, 2011, s. 123-136.

Levi- Strauss, C. (1983). Din ve Büyü, Yol Yayınları, İstanbul.

Liddell, ve Scott, (2001). Greek – English Lexion, Oxford University Press, Oxford.

Malinowski, B. (2000). Büyü, Bilim ve Din. Kabalcı Yayınevi, İstanbul.

March, J. (2018). Klasik Mitler, İletişim Yayınları, İstanbul.

Marshall G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.

Örnek, S.V. (2014). 100 Soruda İlkellerde Din, Büyü, Sanat, Efsane. BilgeSu Yayıncılık, Ankara.

Page, R.I. (2003). İskandinav Mitleri, Phoenix Yayınları, Ankara.

Pakalın, M. Z. (1971). Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü, Mille Eğitim Basımevi, Ankara.

Price, B. (2011). Kelt Mitolojisi, Khalkedon Yayıncılık, İstanbul.

Robles, J. S., Kurylo, A. (2017). “Let’s have the men clean up: Interpersonally communicated stereotypes as aresource for resisting gender-role prescribed activities”. Discourse Studies, 19 (6),673–693.

Roux, J.P. (2000). “Demonlar, Türkler ve Moğollarda”, Antik Dünya ve Geleneksel Toplumlarda Dinler ve Mitolojiler Sözlüğü, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara.

Şentürk, O. (1999). Evliya Çelebi Seyahatnamesi’nde Folklorik Unsurlar (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Niğde.

Taş (2018) Bir İletişim Engeli Olarak Stereotipler: Fi Dizisi Üzerine Bir Analiz International Conference on Cultural Informatics, Communication Media Studies (CICMS).

Thorpe, C., ed. (2016). Sosyoloji Kitabı, Alfa Yayınları, İstanbul.

Zimmer, H. (2004). Hint Sanatı ve Uygarlığında Mitler ve Simgeler, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.

Antik Kaynaklar

Euripides (2020). Medea, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.

Hesiodos (1991a). Theogonia, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.

Hesiodos (1991b). İşler ve Günler, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.

Homeros (1998). Odysseia, Can Yayınları, İstanbul.

Ovidius. (1892). Metamorphoses. Publius Ovidius Naso, Hugo Magnus. Gotha (Germany). Friedr. Andr. Perthes.

Rodoslu Apollonios (2018). Argonautika, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.

Seneca (2020). Medea, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.

Theognis (1931). Elegy and Iambus. with an English Translation by. J. M. Edmonds. Cambridge, MA. Harvard University Press. London.

Published

2024-03-22

How to Cite

GÜÇLÜ, D. (2024). EVIL REPRESENTATIONS OF WOMEN IN MYTHOLOGY: REFLECTIONS OF GENDER STEREOTYPES. Journal of the Turkic World Women Studies, 3(4), 99–113. https://doi.org/10.5281/zenodo.10850829