PARVİN ETİSAMİ'NİN ESERİNDE KADIN ÖZGÜRLÜĞÜ
Özet Görüntüleme: 7 / PDF İndirme: 11
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14030245Anahtar Kelimeler:
Vatanseverlik, kadın özgürlüğü, Sadi Şirazi.Özet
Parvin Etisami, 20. yüzyıl Azerbaycan şiirinin en güçlü temsilcilerinden biridir. Kültür ve sanatın merkezi olan Tebriz'de doğdu ve orada büyüdü. Bu sanatçı, kadın hakkında pek çok söz yazdı, çok anı yayımladı. Şairin şiirinin ana temalarından biri de kadınların kaderi meselesidir. Parvin, İranlı kadınların zorlu yaşamını sadece bir şair olarak değil, aynı zamanda derin düşünme yeteneğine sahip bir kadın olarak da algılayıp yansıtabiliyor. Parvin'in kadınlarla ilgili şiirleri özel ilgiyi hak ediyor. Eski gelenek ve göreneklerin demir pençesine hapsolmuş, haklarından mahrum İranlı kadınların zorlu yaşamını büyük bir ustalıkla yazdı.
Parvin gerçekçi bir sanatçı gibi eserlerinde, sıradan insanların sefil yaşamı, yetimlerin içler acısı kaderi, yabancı emperyalistlere satılan nüfuzlu çevrelerin aşağılanması gibi insan yaşamının hemen her alanı tipik renklerle ustaca tasvir ediyor.
Şairin her zaman halkın eğitimine önem verdiği, mazlum ve cehalet mağduru kadınların haksızlıklarını gördüğü ve bu sefaletin ancak eğitim ve öğretimle önlenmesinin gerekliliğini gösterdiği eserlerinden anlaşılmaktadır.
Vatanseverlik ve hümanizm temaları, toplumsal eşitsizliğe karşı keskin protesto motifleri, gericilik ve bağımsızlık, Parvin'in şiirinin ideal ve sanatsal kriteri olarak alınmış ve tüm eserleri bu bakış açısıyla yorumlanmıştır. Parvin Etisami, genel olarak Yakın ve Orta Doğu'nun şiirsel rengini taşıyan, özelde ise klasik İran edebiyatının etkisi altında büyüyüp şekillenmiş bir şairdir. Eserinde, antik ve ortaçağ şairleri Nasır Hüsrev, Sanai Gaznevi, Nizami Gencevi, Envari Abiverdi, Celaleddin Rumi, Sadi Şirazi ve diğer birçok ileri gelenin sanatsal mirasını derinlemesine incelemiş ve döneminin güncel konularını ele alırken onlardan yararlanmıştır. Şairin her zaman halkın eğitimine önem verdiği, mazlum ve cehalet mağduru kadınların haksızlıklarını gördüğü ve bu sefaletin ancak eğitim ve öğretimle önlenmesinin gerekliliğini gösterdiği eserlerinden anlaşılmaktadır. Parvin, genel olarak eserlerinde haklı olarak kadın sorununu haykırır.
Referanslar
Kesrevi S.Ə. Tehran: Der Piramune-Edebiyat Dergisi, (1946), 52.
Novruzova S. Bakü. P”arvin Etisaminin Şiiri”. (2007), 61.
Mehtibəyova Mahmizer. Pervin Etisami Yaratıcılıkta Temsil, Cumhuriyet gazetesi, 10/20 ( 2020), 14.
Celal kızı, Bakü: Parvin Etisami'nin Hayatı ve Çalışmaları, Ulu Yayımları, 2020, 38.
Parvin Etisami. “İletişim Meleği. Divanı”.
Parvin Etisami. “Divanı”.
Garibli İ. Bakü. “Edebiyat Sınır Tanımiyor”. 2014, 137.
Ettilet Gazete. 4/10 (1994).
Ekike Bexşayeşi, Tebriz: “Şenasnameye Bexşayeşi Dergisi, 4.
Eziz Döulətabadi, Tebriz Universitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 3 (1339 ): 237.
Salmânî,,Mîlâd, “Pervin Îtisâmî; Düşünceleri ve İran Şiirindeki Yeri”. Kubbealti Akademi Mecmuasi, sayı 185, yıl 47/1, Ocak 2018.
Semed Serdarniya, Tebriz: Meşehire- Azerbaycan Dergisi, (1999): 9.
Eziz Dövlətabadi, Təbriz: Azerbaycanın söz ustaları (Katran”dan Şehriyar”a ). Studə Dergisi
İnternet kaynakları
https://www.dutlukdergi.com/pervin-i-itisami-divani/(30.10.2024).
https://www.aup.nl/en/book/9789087284121/parvin-etesami-in-the-literary-and-religious-context-of-twentieth-century-iran (29.10.2024).
https://tr.irancultura.it/%C5%9Fair-parvin-etesaminin-g%C3%BCn%C3%BC/ (30.10.2024).
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 Türk Dünyası Kadın Araştırmaları dergisi
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.